راهنمای انتخاب ضد آفتاب مناسب آقایان

مقاله حوزه آرایشی و بهداشتی از جمله: آرایش چشم و ابرو - آرایش صورت - آرایش مو - لوازم آرایشی - نکات آرایشی

.
اطلاعات کاربری
درباره ما
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

کرم‌های ضدآفتاب برای محافظت از پوست شما در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراءبنفش (UV) تولید می‌شوند. پوست مردان با زنان متفاوت است؛ به طور کلی ساختاری ضخیم‌تر و چرب‌تر، با منافذ بزرگ‌تر دارد و کمی زبرتر از پوست زنان است؛ اما حتی با وجود این تفاوت‌ها، پوست صورت (چه در زنان و چه در مردان) حساسیت بیشتری نسبت به پوست سایر قسمت‌های بدن دارد. اگر ضد آفتابی که استفاده می‌کنید قوی نباشد، ممکن است به اندازه کافی از شما محافظت نکند. در این مقاله با ما همراه باشید تا ببینیم ضد آفتاب مناسب آقایان چیست؟ و چگونه می‌توان آن را پیدا کرد.

تأثیر نور خورشید روی پوست صورت

اگر نمی‌دانید چرا ضد آفتاب برای آقایان ضرورت دارد، کافی است اثرات مضر نور خورشید بر پوست صورت را بشناسید. این اثرات عبارت‌اند از:

 

 

 

1. پیری زودرس

این فقط اشعه ماوراءبنفش نیست که باعث پیری زودرس می‌شود. هم اشعه ماوراءبنفش و هم اشعه مادون قرمز (انواع دیگر تشعشعات خورشید) نیز می‌توانند این مشکل را به وجود آورند. علاوه بر این، شکل دیگری از تشعشعات یعنی رادیکال‌های آزاد نیز می‌توانند باعث پیری زودرس شوند.

اشعه ماوراءبنفش با شکستن پیوندهای موجود در DNA پوست به آن آسیب می‌رساند. این پیوندهای شکسته، باعث می‌شوند سلول‌ها جهش پیدا کنند که سرطان پوست و سایر مشکلات پوستی در نتیجه آن پدیدار خواهند شد. اشعه مادون قرمز نیز این تأثیرات منفی را دارد اما اغلب مشکلات در اثر جذب اشعه UV رخ می‌دهند. با استفاده از ضد آفتاب مناسب آقایان می‌توان از این مشکلات جلوگیری کرد.

 

2. سرطان پوست

دو نوع اشعه‌ای که خورشید ساطع می‌کند یعنی UV و مادون قرمز، به رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند. افزایش سلول‌های سرطانی می‌تواند منجر به سرطان پوست شود، بیماری که بسیار ناگوار است.

طبق گفته بنیاد سرطان پوست، ملانوما شایع‌ترین نوع سرطان پوست و همچنین یکی از کشنده‌ترین انواع آن به شمار می‌رود. ملانوما در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می‌شود. اشعه ماوراءبنفش احتمال ایجاد ملانوم بدخیم یا سلول‌های سرطانی را افزایش می‌دهد.

 

3. چین و چروک

عدم استفاده از ضد آفتاب مناسب آقایان و جذب اشعه ماوراءبنفش ساطع‌شده از خورشید همچنین می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک شود زیرا اشعه ماوراءبنفش به الاستین پوست آسیب می‌رساند. الاستین، مسئول نگه داشتن بافت‌های همبند در کنار هم است. هنگامی که بافت‌های همبند در اثر اشعه ماوراءبنفش آسیب می‌بینند، چین و چروک‌ها ایجاد می‌شوند.

 

4. آفتاب سوختگی

همان‌طور که می‌دانید، آفتاب سوختگی یک مشکل شایع و دردناک است. این مشکل در نتیجه آسیب ناشی از اشعه ماوراءبنفش خورشید رخ می‌دهد. هنگامی که پوست در معرض اشعه ماوراءبنفش قرار می‌گیرد، قرمز، داغ و دردناک می‌شود. آفتاب سوختگی یکی از بارزترین علائم آسیب توسط خورشید است.

اما ضد آفتاب مخصوص آقایان از پوست در برابر اشعه ماوراءبنفش محافظت کرده و احتمال آفتاب سوختگی را از بین می‌برد. کرم ضد آفتاب مانع از ورود اشعه ماوراءبنفش به پوست و رسیدن به لایه میانی آن می‌شود. لایه میانی پوست یا دِرم، جایی است که خون و غدد لنفاوی قرار دارند و اشعه ماوراءبنفش می‌تواند به این غدد آسیب برساند و باعث بروز سرطان و سایر مشکلات شود.

 

سایر اثرات منفی قرار گرفتن در معرض نور خورشید

موارد زیر نمونه‌های دیگری از عواقب عدم استفاده از ضد آفتاب مناسب آقایان هستند که می‌توانید به سادگی و با خرید یک ضد آفتاب مناسب، از بروز آن‌ها جلوگیری کنید:

 

  • تخریب الیاف الاستیک و کلاژن
  • ضایعات پیش سرطانی (کراتوز اکتینیک) و ضایعات پوستی سرطانی
  • ایجاد خطوط و افتادگی پوست
  • گشاد شدن مویرگ‌های زیر پوست
  • لک شدن یا ایجاد کک و مک
  • زرد شدن یا حالت چرمی پوست

 

تأثیر کرم ضد آفتاب روی پوست

کرم‌های ضد آفتاب مناسب آقایان با استفاده از فیلترهای UV که به دو نوع شیمیایی یا فیزیکی تقسیم‌بندی می‌شوند، از پوست در برابر نور خورشید محافظت می‌کنند.

 

 

 

بر این اساس، می‌توان انواع کرم‌های ضد آفتاب را به دو نوع فیزیکی (معدنی) یا شیمیایی تقسیم کرد. فیلترهای شیمیایی و فیزیکی هدف یکسانی دارند (مسدود کردن اشعه ماوراءبنفش)، اما به روش‌های مختلفی این هدف را برآورده می‌کنند:

 

  • کرم‌های ضد آفتاب شیمیایی از ترکیبات آلی مانند اکتوکریلن و هوموسالات تشکیل شده‌اند که جذب پوست می‌شوند و با جذب اشعه ماوراءبنفش از آن محافظت می‌کنند، یا انرژی را به صورت گرما آزاد کرده یا شکل ماده شیمیایی را تغییر می‌دهند تا تجزیه شود.
  • کرم‌های ضد آفتاب فیزیکی یا معدنی به جای موارد بالا از مواد معدنی مانند دی‌اکسید تیتانیوم و اکسید روی تشکیل می‌شوند. این مواد، مانعی بر روی پوست ایجاد می‌کنند که مانند یک آینه عمل کرده و نور UV را منعکس و پراکنده می‌سازد. این کرم‌ها نور مرئی و همچنین اشعه ماوراءبنفش را منعکس می‌کنند که باعث مات شدن پوست می‌شود و ردی سفید از خود به جا می‌گذارد. نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم و اکسید روی که بسیار کوچک‌تر هستند، در برخی فرمولاسیون‌ها برای جلوگیری از این مشکل استفاده می‌شوند زیرا نور مرئی را به جای بازتابش پراکنده می‌کنند و پوست را شفاف‌تر نشان می‌دهند.

 

انواع کرم های ضد آفتاب مردانه

همان‌طور که گفته شد، دو نوع ضد آفتاب مناسب آقایان وجود دارد: ضد آفتاب‌های فیزیکی و شیمیایی. در ادامه با مزایا و معایب هریک آشنا خواهیم شد:

 

نوع ضد آفتاب

مزایا

معایب

ضد آفتاب فیزیکی
  • هر دو اشعه UVA و UVB را مسدود می‌کند.
  • برای انواع پوست‌های حساس عالی است.
  • به محض اعمال اثر خود را می‌گذارد.
  • ممکن است در اثر عرق یا دست خوردگی به راحتی پاک شود.
  • ممکن است رنگ مایل به سفید روی پوست باقی بگذارد.

ضد آفتاب شیمیایی

  • نازک شده و مانند لوسیون روی پوست پخش می‌شود
  • برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراءبنفش مقدار کمتری از آن مورد نیاز است
  • حدود 20 دقیقه قبل از بیرون رفتن باید اعمال شود.
  • افزایش احتمال تحریک و سوزش به دلیل دارا بودن ترکیبی از چندین ماده
  • هر چه SPF آن بالاتر باشد، احتمال تحریک پوست‌های حساس بیشتر است
  • احتمال مسدود شدن منافذ پوست بیشتر است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ترکیبات کرم های ضد آفتاب

انواع ضد آفتاب مناسب آقایان به دلیل روش عملکرد متفاوتی که دارند، از ترکیبات مختلفی نیز تشکیل می‌شوند. این ترکیبات را در جدول زیر آورده‌ایم:

 

ترکیبات کرم‌های ضد آفتاب

ضد آفتاب فیزیکی ضد آفتاب شیمیایی
  • دی‌اکسید تیتانیوم: یک ماده فیلترکننده اشعه ماوراءبنفش است که به طور معمول در کرم ضد آفتاب یا ضد آفتاب کودک ساخته شده برای پوست‌های حساس و افراد مبتلا به آفتاب سوختگی و اگزما موجود است.
  • زینک اکساید: ماده معدنی است که در ضدآفتاب‌ها به میزان تا 25 درصد یافت می‌شود. پتانسیل آسیب رساندن به محیط‌زیست را دارد. این ماده شیمیایی اغلب در کرم‌های ضد آفتاب کودکان نیز دیده می‌شود.
  • آووبنزون: ماده‌ای محلول در روغن است که اشعه UV با طول موج‌های مختلف را جذب می‌کند.
  • Mexoryl SX: به عنوان اسکامول نیز شناخته می‌شود. یک ماده شیمیایی فیلترکننده UVA است که در آب حل می‌شود.
  • اکتینوکسات: یک ترکیب مسدودکننده اشعه UV-B است.
  • اکسی بنزون: یک مولکول شیمیایی جاذب UV-A است.
  • PABA (پارامینوبنزوئیک اسید): مولکولی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به جلوگیری از جذب اشعه UV کمک می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مزایای استفاده از ضد آفتاب

تاکنون با معایب و عواقب عدم استفاده از ضد آفتاب مناسب آقایان آشنا شدیم؛ اما آیا می‌دانستید استفاده از این محصول چه مزایایی دارد؟‌ در ادامه به مزایای آن نیز می‌پردازیم:

 

 

 

  • محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر UV
  • جلوگیری از پیری زودرس و علائم پیری مانند چین و چروک و خطوط ریز، لک، هایپرپیگمانتاسیون، آسیب نوری و پوست خشک.
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست
  • کاهش لک‌های روی صورت
  • جلوگیری از آفتاب سوختگی و نازک شدن پوست
  • جلوگیری از برنزه شدن (برای کسانی که نمی‌خواهند پوستشان برنزه شود مهم است)
  • افزایش سلامت پوست و محافظت از پروتئین‌های ضروری مانند کلاژن، کراتین و الاستین

 

انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب مردانه

هنگام انتخاب ضد آفتاب مناسب آقایان، به هرگونه حساسیتی که ممکن است پوستتان به ترکیبات محصول نشان دهد توجه کنید. همچنین باید مطمئن شوید که ترکیبات موجود در کرم ضد آفتاب تعادل هورمونی شما را مختل نمی‌کند. در ادامه برخی نکات مهم برای انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب مردانه را آورده‌ایم:‌

 

1. SPF (عامل محافظت از خورشید) ضد آفتاب را در نظر بگیرید

SPF به معنای میزان نور UVB است که کرم ضد آفتاب می‌تواند فیلتر کند. کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 15 از شما در برابر اشعه ماوراءبنفش محافظت خواهد کرد؛ اما به نظر اکثر متخصصان پوست، استفاده از SPF حداقل 30 بهتر است زیرا حدود 97 درصد از اشعه‌های UVB را مسدود می‌کند (این مقدار برای SPF 15 حدود 93 درصد است).

 

2. به دنبال ترکیبات مفید باشید

مواد و ترکیبات موجود در ضد آفتاب را بررسی کنید. به دنبال فرمول‌هایی باشید که حاوی دی‌اکسید تیتانیوم، اکسید روی و آووبنزون هستند. از کرم های ضد آفتاب حاوی ویتامین A (که معمولاً به آن رتینیل پالمیتات گفته می‌شود) دوری کنید. گفته می‌شود ویتامین A میزان تومورهای پوستی را افزایش می‌دهد.

 

 

 

3. ضد آفتابی بخرید که دارای برچسب Broad Spectrum باشد

بهترین ضد آفتاب مناسب آقایان، محصولی است که روی برچسب آن Broad Spectrum نوشته شده و SPF آن 30 تا 50 باشد. این نوع کرم از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی و آسیب‌های ناشی از نور خورشید محافظت کرده و به جلوگیری از اشعه UVA بهتر کمک می‌کند.

 

4. به نوع ضد آفتاب و نحوه مصرف آن توجه کنید

ضد آفتاب در سه بسته‌بندی کلی به بازار عرضه می‌شود که نحوه مصرف آن‌ها باهم فرق دارد. انواع ضد آفتاب بر اساس شکل ظاهری و نحوه مصرف عبارت‌اند از:

 

  • اسپری ضد آفتاب: مناسب برای نقاطی از بدن که دسترسی به آن‌ها سخت است
  • لوسیون ضد آفتاب: رایج‌ترین و مرطوب‌ترین نوع ضد آفتاب موجود در بازار
  • استیک ضد آفتاب: با مالیدن روی پوست اعمال می‌شوند و کمتر کثیف‌کاری دارند. برای حمل در مسافرت بسیار مناسب هستند.

 

5. میزان قرارگیری خود در معرض نور خورشید را در نظر بگیرید

یکی از فاکتورهای ضروری دیگری که هنگام انتخاب ضد آفتاب مناسب آقایان باید در نظر داشت، میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. به عنوان مثال، باید در نظر بگیرید که چه مدت در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، خورشید چقدر قوی است و چه فعالیت‌هایی را زیر نور خورشید انجام می‌دهید.

 

  • در فضای باز: اگر بیشتر برای مدت طولانی (دو ساعت یا بیشتر) در خارج از منزل هستید، بسته به رنگ پوستتان، از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.
  • ورزش/ شنا: برای ورزش در فضای باز یا در آب، بسته به رنگ پوستتان از SPF 30 یا بالاتر استفاده کرده و هر 40 تا 60 دقیقه یک‌بار آن را تجدید کنید.
  • مصرف روزانه: در روزهای معمولی زیر آفتاب و سایه، حتماً از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 15 استفاده کنید.

 

خرید ضد آفتاب از فروشگاه شیمن شاپ

شرکت‌های متعددی در زمینه تولید ضد آفتاب مناسب آقایان فعالیت می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به ویشی، لاروش پوزای، ایزدین، نوتروژینا و فارماسی اشاره کرد. با توجه به اینکه اورجینال بودن و کیفیت بالای این محصولات برای بهره‌برداری از آن‌ها بسیار مهم است، باید آن‌ها را از طریق فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. یکی از معتبرترین و بهترین فروشگاه‌های اینترنتی در این زمینه شیمن شاپ است که انواع ضد آفتاب برای پوست خشک، چرب، معمولی و غیره را برای مشتریان عزیز فراهم کرده است. 

 

 

 

سخن پایانی

ما زمان زیادی را بیرون از منزل می‌گذرانیم و بیشتر در معرض اشعه‌های خورشید هستیم. اشعه خورشید تا حدودی برای پوست ما مفید است، اما از یک حدی به بالا می‌تواند باعث سرطان یا سایر بیماری‌های پوستی شود. استفاده از ضد آفتاب مناسب آقایان هنگام بیرون رفتن به خصوص کنار ساحل و دریا برای سلامت پوست شما بسیار مفید است. برخی از نکات کلیدی که باید هنگام خرید بهترین کرم ضد آفتاب در نظر داشته باشید عبارت‌اند از نوع پوستتان، SPF ضد آفتاب و ترکیبات استفاده‌شده در محصول.

 

سوالات متداول

1- آیا باید هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنم؟

بله، برای کاهش خطر پیری زودرس، سرطان پوست و سایر مشکلات باید روزانه از ضد آفتاب استفاده کنید. شما روزانه در معرض اشعه ماوراءبنفش قرار می‌گیرید و در صورت عدم استفاده از ضد آفتاب با گذشت زمان اثرات این اشعه‌ها خود را نشان می‌دهند.

 

2- SPF 50 چه مدت ماندگاری دارد؟

SPF 50 ممکن است برای 40 تا 80 دقیقه بسته به نوع ضدآفتاب استفاده‌شده موثر باشد. به همین دلیل باید ضد آفتاب خود را هر 2 ساعت یکبار تجدید کنید. هنگامی که کرم ضد آفتاب با SPF 50 به درستی استفاده شود، با مسدود کردن 98٪ اشعه UVB، حسابی از پوست محافظت می‌کند.

 

3- کدام نوع ضد آفتاب برای پوست معمولی بهتر است؟

افرادی که پوست معمولی دارند، معمولاً دارای نواحی چرب و خشک روی صورت خود هستند؛ بنابراین، استفاده از ضدآفتاب سبک، بدون چربی و غیر کومدون‌زا برای این افراد توصیه می‌شود. این ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کند و آن را هیدراته نگه می‌دارد.





:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : baran
ت : سه شنبه 5 ارديبهشت 1402
.
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی